"Przeszłość ma przyszłość" - o rewitalizacji produkcji TVP

zobacz więcej (16)

Telewizja Polska, co roku produkuje nowe audycje, filmy, dokumenty. Jednak sporym zainteresowaniem cieszą się także stare produkcje. Stąd pomysł na rewitalizację produkcji filmowych TVP, o której dyskutowano podczas festiwalu Dwa Brzegi.

9. Festiwal Filmu i Sztuki Dwa Brzegi trwa w najlepsze. Codzienne projekcje filmowe, spotkania, prezentacje i wykłady cieszą się sporym zainteresowaniem. Jednym z punktów w programie było spotkanie poświęcone rewitalizacji produkcji filmowych TVP, które odbyło się w Cafe Kocham Kino.


Spotkanie tradycyjnie prowadziła Grażyna Torbicka, zaś jego gośćmi byli: Jarosław Czuba - Dyrektor Ośrodka Dokumentacji i Zbiorów Programowych Telewizji Polskiej, Edward Suchowski – kierownik Działu Techniki, Maciej Kowalik – konsultant oraz Stefan Kwiatkowski – kierownik Procesu Digitalizacji.


- Rozpoczynamy od bardzo ważnego tematu i rozdziału działalności Telewizji Polskiej, który nosi bardzo piękne hasło „Przeszłość to przyszłość” – mówi Grażyna Torbicka. - Program ten dotyczy rewitalizacji dzieł filmowych. Więcej na ten temat powie Jarosław Czuba - Dyrektor Ośrodka Dokumentacji i Zbiorów Programowych Telewizji Polskiej.


- Mam nadzieję, że hasło „Przeszłość ma przyszłość” oddaje ducha naszych zadań, ponieważ uważamy, że to co Telewizja Polska wyprodukowała w ciągu 62 lat i to, co dotychczas gromadzi ma nieocenioną wartość – mówi Jarosław Czuba. - Zespół, który tu dzisiaj reprezentujemy jest odpowiedzialny za rewitalizację głównie zbiorów filmowych, ale także telewizyjnych, bo są to również audycje i spektakle teatralne czy programy publicystyczne – tym też się zajmujemy. Jest to 1, 5 mln audycji na kliszach magnetycznych i ponad 125 tysięcy tytułów filmowych na taśmach światłoczułych. To 62 lata produkcji – 62 lata funkcjonowania Telewizji Polskiej. Tyle do tej pory telewizja stworzyła. Udało nam się przerobić ponad 1200 tytułów w standardzie HD. Może nie jest to aż tak imponujące, mając na względzie to, że w posiadaniu mamy ponad 1,5 mln audycji, niemniej jednak proszę wziąć pod uwagę to, że w ciągu jednego roku jesteśmy w stanie zrewitalizować około 40 tytułów. To są lata pracy. Lata, kiedy udało nam się 1200 tytułów wykonać. One nie wszystkie są w pełni zrekonstruowane, ale sama ta wartość daje już możliwości do ich prezentacji, na co dzień.


W jaki sposób wybierane są tytuły przeznaczone do remasteryzacji? I kto tego wyboru dokonuje? Bo przecież wachlarz możliwości jest szeroki.


- To rzeczywiście nie jest łatwe zagadnienie, bo mamy 125 tys. tytułów filmowych – mówi Jarosław Czuba. - A tylko 40 godzin prawdziwej jakości rocznie jesteśmy w stanie przerobić. Pracujemy w oparciu o plany, które są przygotowywane przez nasze anteny. Anteny decydują, co z punktu widzenia odbiorcy może być najbardziej atrakcyjne. Poza tym staramy się, aby te materiały były zróżnicowane, żeby nie były to wyłącznie fabuły czy seriale.


Podczas 9. Festiwalu Filmu i Sztuki Dwa Brzegi możemy zobaczyć efekty pracy zespołu TVP. Prezentowane są bowiem projekcje „Dekalogu” – w wersji zremasterowanej oraz serialu „Kolumbowie”.

 

Skomentuj


Mapa


Zobacz także

Najbliższe oferty specjalne

Karnawałowy zawrót głowy! Poznaj oferty noclegowe, w których miło spędzisz czas w Karnawale 2020. Sprawdź noclegi i baw się dobrze!
Zimowe szaleństwo podczas Ferii 2020! Szukasz miejsca, gdzie odpoczniesz? Marzy Ci się szusowanie na nartach? Sprawdź listę noclegów z ofertami specjalnymi na ferie zimowe.
Pokaż stopkę