Odwiedź grodziska nad Chodelką

Skomentuj (3)

To niesamowite, że w najbliższej okolicy Kazimierza Dolnego leży tak wiele grodów, miejsc o wielkiej wadze historycznej. Tym bardziej, że miejsca te, choć przez wiele lat zapomniane, teraz stają się coraz większą atrakcją. Zapraszamy więc Państwa na wycieczkę…

Trasa: Kazimierz Dolny – Podgórz – Żmijowiska – Chodlik – Kazimierz Dolny
Długość trasy:
Kazimierz Dolny – Podgórz – ok. 17 km
Podgórz – Polanówka – ok. 11 km
Polanówka – Żmijowiska – ok. 10 km
Żmijowiska – Chodlik – ok. 2,5 km
Chodlik – Kazimierz Dolny – ok. 18 km

Naszą wyprawę rozpoczynamy oczywiście w Kazimierzu Dolnym.  Z rynku wyjeżdżamy na ulicę Nadrzeczną i kierujemy się na Opole Lubelskie. Gdy dojedziemy do skrzyżowania, skręcamy w prawo na Czerniawy. Przez kilkaset metrów jedziemy wąwozem w górę. Gdy wyjeżdżamy z wąwozu, droga rozchodzi się w dwóch kierunkach. My kierujemy się na Annopol. Po drodze mijamy takie miejscowości jak: Cholewianka, Jeziorszczyznę, Uściąż – gdzie na skrzyżowaniu skręcamy w prawo, Mieczysławkę i Jaworce. Kolejną wsią, przez którą musimy przejechać są Karczmiska. Tu na skrzyżowaniu skręcamy w prawo, w kierunku Wilkowa, dalej jedziemy prosto przez ok. 2 km, aż naszym oczom ukaże się znak z napisem „Chodlik 3”. Teraz czeka nas trzykilometrowy odcinek drogi przez las. Gdy wyjedziemy z lasu, naszym oczom ukaże się wieś. Musimy przejechać przez całą miejscowość, bo na jej końcu znajduje się bardzo ważny punkt – grodzisko.

Jest to bardzo ważne miejsce nie tylko na tej trasie rowerowej, ale także na mapie Polski. Znajduje się tu bowiem grodzisko wczesnośredniowieczne z VII-X w. Największe (9 ha) i najlepiej zachowane w Polsce, zamieszkiwane przez Lędzian (10 tys.).Jest otoczone trzema współśrodkowymi wałami i było niegdyś jednym z głównych grodów plemiennych między Wisłą i Bystrzycą. Miejscowość słynna jest z „Majówki archeologicznej” - festynu organizowanego corocznie w ostatni weekend maja.

Kolejnym punktem wycieczki jest grodzisko w Żmijowiskach – Muzeum Dawnych Słowian. By do niego dotrzeć, musimy pokonać krótki odcinek polnej drogi. Musimy się cofnąć do rzeki Chodelki, gdyż tam znajduje się tablica informacyjna, która pomoże nam trafić do Żmijowisk. Trasa jest prosta i przyjemna. Wokół otaczać nas będą jedynie lasy i łąki, z czasem pojawią się też pola. Przy grodzie przywita nas tablica informacyjna.

Grodzisko Żmijowiska jest częścią kompleksu czterech słowińskich grodzisk, który istniały w Kotlinie Chodelskiej w okresie plemiennym. Dzięki pracy archeologów odtworzono tam fragmenty umocnień grodu z IX wieku, półziemiankowe budowle mieszkalne, wczesnośredniowieczne urządzenia techniczne. Na imprezach tam organizowanych można przyjrzeć się z bliska życiu dawnych Słowian: zobaczyć produkcję naczyń ceramicznych, wytop i obróbkę żelaza, przygotowywanie pokarmów.

Ze Żmijowisk musimy dojechać polną drogą do Kosiorowa, dalej drogą leśną do Polanówki.   Nazwa wsi Polanówka wywodzi się od nazwiska sławnego generała królewskiej husarii Aleksandra Polanowskiego. W Polanówce znajduje się kaplica św. Barbary, a tuż obok niej, umieszczona została nowa tablica informacyjna o szlaku tematycznym z jego mapą i opisem grodzisk.

Stamtąd kierujemy się na zachód. Jedziemy wąską drogą asfaltową do Dobrego, a tam do
szosy głównej Wilków – Kazimierz. Potem musimy wjechać szosą pod górę w kierunku Kazimierza. Na szczycie wzniesienia skręcamy w lewo, w lessową drogę, którą jedziemy prosto, aż do wylotu wąwozu w Podgórzu – tu skręcamy w lewo, na grodzisko.

W Podgórzu funkcjonowało wczesnośredniowieczne grodzisko słowiańskie (VIII-IX w.). Rezerwat przyrody „Skarpa Dobrska” z przepięknym widokiem na Małopolski Przełom Wisły, Kotlinę Chodelską oraz na rezerwat „Krowią Wyspę”, na której gnieżdżą się rzadkie gatunki ptaków.

Później czeka nas zjazd na dół głębocznicą do wsi Podgórz, skąd możemy dotrzeć do Kazimierza na dwa sposoby: albo krawędzią wysoczyzny do Wąwozu Okalskiego i dalej do Męćmierza i Kazimierza (czyli szlakiem czerwonym), albo w górę wsi i polnym gościńcem do głównej szosy w Dąbrówce, którą bezpiecznie dojedziemy do Kazimierza, gdzie nasza wyprawa dobiegnie końca.

Poruszanie się po okolicznych grodziskach jest bardzo proste dzięki współpracy Muzeum Nadwiślańskiego w Kazimierzu Dolnym ze Starostwem Powiatowym w Opolu Lubelskim. W połowie sierpnia tego roku w miejscowościach: Chodlik, Żmijowiska, Kosiorów, Polanówka, Podgórz – obok oznakowania niebieskiej trasy rowerowej – pojawiły się 24 tabliczki kierunkowe z logo szlaku tematycznego, wskazaniem kierunku i precyzyjnymi informacjami o odległości do grodzisk w Chodliku, Żmijowiskach i Podgórzu. Warto sprawdzić osobiście, jak to funkcjonuje, zwłaszcza póki jest ku temu pogoda!

Skomentuj

Dodane komentarze (3)

• Matylda
    na Górach przy wąwozie Korzennym jest cmentarzysko z przed 1000 lat
  • Paweł
    Co do Bochotnicy - może to tylko obecny stan badań?... W tej miejscowości mamy cmentarzysko z 2 poł. XI wieku (pochówek rycerza), na lessowych cyplach nad "Ścianką Pożaryskich" i kamieniołomem komorowym, odnaleziono ślady osadnictwa wczesnośredniowiecznego (fragmenty naczyń ceramicznych bardzo podobne do tych występujących w Kotlinie Chodelskiej). A starsze mapy miejsce to nazywają "Ogrodzisko". Więc może?......
  • ofcio
    Szkoda, że podobnego grodu nie ma w Bochotnicy - najstarszym wszak miejscem osadnictwa Lędziców...

Mapa

Muzea

Muzeum Nadwiślańskie / Oddział Grodzisko Żmijowiska

Zobacz także

Najbliższe oferty specjalne

Poniżej znajdziesz listę obiektów gotowych udostępnić miejsca noclegowe dla osób z Ukrainy, szukających schronienia w naszym kraju. Skontaktuj się z właścicielem obiektu i uzgodnij szczegóły....
To osoby tworzą świąteczną atmosferę. Jest tyle pięknych miejsce w Polsce, gdzie można spędzić Święta Wielkanocne 2025. Sprawdź listę obiektów, które przygotowały na ten czas ofertę specjalną.