Most dla Kazimierza?

Znowu wypływa temat mostu w Kazimierzu. W Nasiłowie mówili o tym w obecności mediów wiceminister rozwoju i inwestycji oraz lokalni politycy Prawa i Sprawiedliwości, startujący w wyborach samorządowych. To rzeczywiście temat czy element kampanii wyborczej? 

Jak podaje Dziennik Wschodni, w poniedziałek  15 października w Nasiłowie wiceminister rozwoju i inwestycji Artur Soboń omawiał nad Wisłą kwestię budowy nowej przeprawy mostowej w okolicach Kazimierza.

- To byłby most, który by podniósł znaczenie gospodarcze tej części regionu i podkreślił jego walory turystyczne, które są niewątpliwe. To miejsce jest po prostu piękne i warto, żeby było dobrze skomunikowane. Mamy na to pieniądze.

Minister przedstawił możliwe lokalizacje mostu na Wiśle w okolicach Kazimierza Dolnego. Jedna z nich to teren przeprawy promowej Bochotnica – Kolonia Nasiłów, druga – Zastów Karczmiski – Lucimia, trzecia – okolice Krowiej Wyspy, gdzie nota bene znajduje się rezerwat przyrody, pomiędzy Mięćmierzem a Podgórzem. To ostatnie miejsce – jak podaje Dziennik Wschodni, cytując Tadeusza Koconia – wiceprezydenta Puław, jest najbardziej optymalne ze względu na rozdzielenie ruchu, także turystycznego, na szereg dróg dojazdowych zarówno do Janowca, jak i Kazimierza, po ich południowej stronie. Wymagać to będzie budowy nowych dróg dojazdowych.

– Musimy minąć ścisłą strefę konserwatorską Kazimierza Dolnego i wykorzystać ukształtowanie terenu w taki sposób, żeby tego mostu nie eksponować. Chcemy go schować, a jednocześnie musi on być na tyle blisko miasta, żeby rozładowywał je komunikacyjnie – mówi Tadeusz Kocoń, zapewniając, że dzięki temu poprawiłby się cały lokalny układ komunikacyjny, a jednocześnie most nie naruszałby krajobrazu Miasteczka.

Czy to jest możliwe, jeżeli weźmiemy pod uwagę wysokość tej przeprawy ze względu na konieczność zachowania żeglowności Wisły?

– Ten most musiałby wisieć ponad 2 metry nad wałami i przejść przez całą dolinę Wisły, łącząc wały przeciwpowodziowe z jednej i drugiej strony. Byłby znacznie większy od mostu im. Jana Pawła II w Puławach. Porównać można byłoby go do tego w Kamieniu – mówi dla Dziennika Wschodniego Andrzej Gwozda, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Lublinie.

Jego zdaniem o wyborze lokalizacji przeprawy zdecyduje nie tylko wola polityczna, ale także możliwości administracyjno – prawne, bowiem w obszarze Natura 2000 trzeba się liczyć z opinią ekologów.
Podczas spotkania zaprezentowano też kwestię finansowania kazimierskiego mostu. Razem z drogami dojazdowymi jego koszt szacuje się na około 300 mln zł.

- To jest inwestycja, która może kosztować nawet 300 mln zł razem z pokładem drogowym, więc będziemy ją współfinansowali. Koszt dla samorządu będzie rzeczywiście niewielki – mówi wiceminister rozwoju i inwestycji Artur Soboń – Jedynym samorządem, który jest w stanie udźwignąć taką inwestycję – wkład własny nawet do 20% - jest samorząd województwa. Stąd też my podkreślamy, że ta inwestycja jest na tyle ważna, ze samorząd województwa powinien się w to zaangażować, a nie kontestować program rządowy.

Znana dziecięca rymowanka mówi o mostach budowanych dla pana starosty. Dla kogo będzie most w okolicach Kazimierza? Dla mieszkańców? Dla rozwoju gospodarczego Miasteczka? Dla turystów zwabionych jego pięknem? Czy most tego piękna nie naruszy? Czy nie naruszy czystości kazimierskiego krajobrazu i chronionych siedlisk fauny i flory? Czy będzie tu jeszcze po co przyjeżdżać, kiedy w końcu „jaworowi ludzie” zakończą swoje dzieło?


Zobacz także

Najbliższe oferty specjalne

Komunia Święta to wyjątkowy dzień dla każdego dziecka i jego rodziny. Chcemy Ci pomóc w organizacji tego wydarzenia. Jeżeli szukasz ofert noclegowych czy sal, to dobrze się składa, bo mamy takie.
Poszukujesz noclegu na Boże Ciało 2021? Dobrze trafiłeś! Zobacz oferty noclegowe, dzięki którym bez trudu zaplanujesz swój wymarzony wyjazd na Boże Ciało 2021.
Pokaż stopkę