Spacerkiem po okolicy: Janowiec

zobacz więcej (45)

Spacery, wyjazdy czy zwykłe wyjścia z domu są teraz poza naszym zasięgiem. Nie zapominajmy jednak, że piekne miejsca, które chcemy odwiedzić, naprawdę istnieją, że czekają, a gdy znowu się tam pojawimy, zobaczymy je może nawet piękniejsze niż wcześniej? Dziś Janowiec odwiedzony przez Danutę Borzecką, przewodniczkę turystyczną, tuż przez zakazem opuszczania domu.
Na weekend wybraliśmy Janowiec. Janowiec, do którego wielokrotnie uciekaliśmy przed zgiełkiem Kazimierza, napawaliśmy się urodą zabytków i niebanalnych widoków. No i jak pięknie widać z janowieckiego brzegu Kazimierz! Tym razem uciekaliśmy od ludzi.
Ruszamy na przyrodniczą ścieżkę dydaktyczną Janowiec – Oblasy.
Zaczęliśmy nasz spacer na parkingu przy kościele parafialnym św. Stanisława i św. Małgorzaty. Świątynia leży na Szlaku Renesansu Lubelskiego. Jej początki sięgają XIV wieku. Najstarszą częścią kościoła jest kaplica św. Anny znajdująca się z lewej strony kościoła. Mijamy kościół, kierujemy się na wzgórze zamkowe, dobrze wróży nam kapliczka znajdująca się w murze terenu kościelnego – to, jak mówi napis, Matka Boska Lipska, patronująca turystom na Szlaku Żółwia i Dinozaura.
Wspinamy się dziką ścieżką po skarpie zamkowej. Wczesną wiosną, kiedy roślin jest niewiele, można dojrzeć nasadzone tu winorośle. Docieramy pod monumentalne ruiny zamku Janowiec. Zamek wybudowany został przez rodzinę Firlejów w początkach XVI wieku. Rozbudowywany był przez kolejnych właścicieli – Tarłów i Firlejów do XVIII wieku.
Zamek związany jest z legendą o Czarnej Damie – pięknej Helenie Lubomirskiej, która nie mogąc wyjść za ukochanego rybaka popełniła samobójstwo. Duch dziewczyny od 300 lat nawiedzać ma mury zamczyska.
Ruszamy na wschód, mijamy trzy krzyże, które podobno jak w Kazimierzu Dolnym przypominają o czasach minionych zaraz. Idziemy ścieżką między lipami, by napawać oczy miniskansenem. Na zespół zabudowy składają się przeniesione tu z terenu Lubelszczyzny obiekty drewniane: dwór, spichlerz, lamus i stodoła.
Wracamy nad skarpę wiślaną i ścieżką prowadzącą na wschód kontynuujemy wycieczkę. Idziemy zielonym szlakiem, który doprowadzi nas do wejścia na teren parku zamkowego. Opuszczamy włości Czarnej Damy. Idąc krawędzią podziwiać możemy widoki, a także białe skały wapienne, z których zbudowana jest skarpa. Po drodze zatrzymać możemy się na punkcie widokowym na Kazimierz. Dalej na wschód, ku Wiśle trafimy też na miejsce startu motolotni i paralotni. Dalej zielonym szlakiem docieramy do posesji obiektów noclegowych. Gdybyśmy leśną drogą poszli w prawo, zeszlibyśmy ze skarpy, aby iść nad Wisłę. My jednak ruszamy w lewo, a nasz zielony szlak zamienia się w zieloną trasę nordic walking.
Nasza leśna ścieżka dociera do cywilizacji – wsi Oblasy, przecinamy drogę asfaltową i idziemy dalej prosto, w Oblasach Księżych do naszej ścieżki nordic walking dobija ścieżka rowerowa. Docieramy do zabudowań Oblasów Księżych i  skręcamy w lewo.
Ścieżką w lesie (zielone rowerowa i nordic walking) znowu docieramy do asfaltu. Przecinamy go i ruszamy drogą – już tylko rowerową wzdłuż krawędzi lasu. Gdy opuścimy las, przed naszymi oczami pojawi się teren parku zamkowego. Mijamy wierzbę i ruszamy ku zamkowi.
Przy kapliczce słupowej św. Mikołaja skręcamy w lewo, by ulicą Lubelską pod zamkiem w dół dotrzeć do nieregularnego janowieckiego rynku.
Trasa ma 5,2 km.
Jedyne trudniejsze podejście to z miasteczka na zamek.
Niemalże pusta, nie licząc nielicznych osób w Janowcu, pod zamkiem i przy posesjach.
Dla osób, które nie chcą wchodzić pod górkę i chcą ominąć maksymalną liczbę osób, proponuję parking na ul. Lubelskiej i wejście na teren parku zamkowego od tej ulicy.
MAPA
Tekst i foto: Danuta Borzecka
przewodnik turystyczny

Skomentuj

Zobacz także

Najbliższe oferty specjalne

Poniżej znajdziesz listę obiektów gotowych udostępnić miejsca noclegowe dla osób z Ukrainy, szukających schronienia w naszym kraju. Skontaktuj się z właścicielem obiektu i uzgodnij szczegóły....
To osoby tworzą świąteczną atmosferę. Jest tyle pięknych miejsce w Polsce, gdzie można spędzić Święta Wielkanocne 2024. Sprawdź listę obiektów, które przygotowały na ten czas ofertę specjalną.