Silva rererum Jana Michalaka

Udostępnij ten artykuł

Mnóstwo obrazów, mnóstwo gości - prawdziwy "las rzeczy". Wystawa Jana Michalaka we dworze n Nadrzecznej potrwa do połowy września.

Blisko 120 obrazów zajmujących każdą wolną przestrzeń wszystkich trzech sal wystawienniczych Dworu Michalaków – tak zaprezentowała się wystawa obrazów Jan Michalaka przygotowana specjalnie na Festiwal Filmu i Sztuki Dwa Brzegi.

Tematyka różna – od pejzażu polskiego, kazimierskiego i włoskiego przez postacie po martwe natury. Artysta odwołuje się w nich do tradycji nie tylko europejskiej, ale także do tradycji domu rodzinnego.

- Nie odcinam się, wręcz przeciwnie czerpię soki witalne z tradycji malarskiej domu - mówi Jan Michalak – z tego, co namalował dziadek Antoni Michalak i mój ociec Janusz. Lekcje, które odebrałem od ojca, które odebrałem przyglądając się malarstwu dziadka, miały bardzo duży wpływ na mój rozwój artystyczny i sposób malarskiego traktowania formy.

Inspiracje sztuką Antoniego Michalaka widać chociażby w monumentalnym tryptyku, który zajmuje prawie całą powierzchnię ściany w jednej z sal. Przedstawia on kobietę z dwojgiem dzieci uciekających przed wojną.

- To parafraza tematu Antoniego Michalaka „Exodus” – mówi mieszkający na co dzień we Włoszech Jan Michalak. – Postanowiłem powtórzyć ten temat ze względu na współczesną sytuację, kiedy na nowo ruchy migracyjne zaczęły stanowić widoczne zagadnienie dla nas wszystkich.

Z tym tematem łączy się także obraz „Bariera Alp”, które dzielą Europę na północ i południe, czy „Emigranci na barce w porcie”. 

- Trzeba bardzo ostrożnie podchodzić do tych zagadnień – mówi Jan Michalak. – Ja się nie odważę na całościową ocenę. Wolę malować obrazy, które się do tego zagadnienia odnoszą.

I tu – jak zwykle – odbiorca zostaje sam na sam ze sztuką, sam na sam ze sobą. Co sobie odpowie?

Wystawa Jana Michalaka we Dworze Michalaków przy ulicy Nadrzecznej jest czynna codziennie do połowy września.

 

XI Festiwal Filmu i Sztuki Dwa Brzegi

Program projekcji filmowych

Program wydarzeń towarzyszących

Data publikacji:

Autor:

Komentarze