Zagubione skarby

  • Miejscowość: Kazimierz Dolny
  • Miejsce imprezy: Synagoga ul. Lubelska 4
  • Data rozpoczęcia: 2020-09-19
  • Data zakończenia: 2020-09-19
  • Godzina rozpoczęcia: 19:00:00
Zagubione skarby: Różycki, Kątski, Godebski, Stolpe, Wienberg, Nowowiejski, Waghalter, Szalit, Penderecki.
Lata, które skrzypaczka Joanna Okoń spędziła na poszukiwaniach zapomnianych utworów skrzypcowych i kameralnych polskich kompozytorów zaowocowały wydaniem wraz z pianistką Katarzyną Glensk płyty "Polish Impressions: Early 20th Century Violin Music". Materiał ten, już jako projekt koncertowy "Polish Landscapes" prezentowany był m.in. w Carnegie Hall i w Szanghaju w kolejnych edycjach Festiwalu INVITATION (w latach 2018 i 2019).
Niniejszy program jest kontynuacją i rozwinięciem idei ukazywnia zaginionych skarbów muzyki polskiej. Do nowej odsłony projektu w sezonie 2020/2021 zaproszone zostały wiolonczelistka Anna Wróbel oraz ukraińska pianistka Elena Zhukova. W programie Artystki wykonują wybrane utwory kameralne kompozytorów polskich XIX i XX wieku.
Występują:
  • Joanna Okoń, skrzypce
  • Anna Wróbel, wiolonczela
  • Elena Zhukova, fortepian
Program koncertu
VIOLIN, CELLO & PIANO
Ludomir Różycki - Rapsodie
Karol Kątski - Fantasie concertante sur la Somnanbula
Franz Godebski - Tristesse
Antoni Stolpe - Romans
VIOLIN & PIANO
Mieczysław Weinberg - Rapsodia na tematy mołdawskie
Felix Nowowiejski - Legende op. 6
CELLO & PIANO
Henryk Waghalter - Gavotte op. 5
Karol Skarżyński - Polonez op. 8
VIOLIN & CELLO
Rachel Knobler - Beim Wunderrabbi (aus der Suite fuer Nanette)
VIOLIN SOLO
Krzysztof Penderecki - Tanz
CELLO SOLO
Marian Sawa - Arabeska
PIANO SOLO
Paula Szalit - Intermezzo
Joanna Okoń

Ukończyła Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. J. Kucharskiego oraz studia podyplomowe pod  kierunkiem prof. J. Staniendy, a także staż artystyczny w klasie
prof. K.A. Kulki. Kunszt i wrażliwość muzyczną doskonaliła m.in. u słynnej skrzypaczki Mariny Jaszwili oraz podczas prowadzonego przez Filharmoników Wiedeńskich Międzynarodowego Kursu
Orkiestrowego w Attergau (Austria), gdzie przez kilka sezonów pracowała pod okiem takich dyrygentów jak sir N. Marriner, F. Luisi, S. Vegh, L. Hager oraz H. Schiff. Laureatka m.in. I nagrody na
Przesłuchaniach Młodych Skrzypków w Warszawie (1991 r.). Wystąpiła dwukrotnie na Międzynarodowym Festiwalu Muzycznym im. Karola Szymanowskiego w Zakopanem oraz Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej w Kobe (Japonia). Brała udział min. w projekcie multimedialnym „Mity” prezentowanym przez Jeunesses
Musicales w Teatrze Małym w Warszawie oraz Teatrze im St. Witkacego w Zakopanem. Współpracowała z tak słynnymi zespołami muzycznymi, jak Concerto Avenna pod kierunkiem A. Mysińskiego oraz Sinfonia Varsovia, z którą współpracuje do chwili obecnej. Z orkiestrą Sinfonia Varsovia brała udział w renomowanych festiwalach m.in. Yehudi Menuhin Festiwal w Gstaad, Montreux, La Roque d' Antheron, Aix-en-Provence, Schleswig Holstein i wielu innych, ‑ współpracując z takimi dyrygentami jak L.Maazel, C. Dutoit, V. Gergiev, E. Krivine, A. Mustonen, K. Penderecki, M. Minkowski, J. Semkow, J. Maksymiuk, G. Nowak. Podczas koncertów towarzyszyła min.takim solistom jak M. Argerich, B. Berezovsky, R. Capucon, A. Dumay, J. Galway, N. Kennedy, M. Maisky, A.-S. Mutter, M. J. Pires, I. Pogorelic, P. Anderszewski czy R. Blechacz. W 2018 roku jako solistka wystąpiła z D.Krakauerem podczas Międzynarodowego Festiwalu
Muzyki Żydowskiej w Krakowie wykonując specjalnie napisany na tą okazję kwintet "Dybuk" kompozytora Wlad Marhulets. Ważne miejsce w życiu artystki zajmuje działalność pedagogiczna jak również uczestnictwo w organizowanych przez Filharmonię Narodową koncertach dla dzieci i młodzieży. Z pianistką Katarzyną Glensk dokonała nagrania nieznanych utworów polskich kompozytorów z początku XX w. Z programem tym wystąpiła w nowojorskiej sali Carnegie Hall (2018) oraz w Shanghai Eact China Normal University (2019) w ramach kolejnych edycji Festiwalu INVITATION.

Anna Wróbel

Anna Wróbel ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Fr. Chopina w Warszawie, w klasie wiolonczeli prof. A. Wróbla. Ponadto swoje wiolonczelowe umiejętności pogłębiała u prof. A. Orkisza,
R. Jabłońskiego, P. Janowskiego oraz I. Monighettiego. Występowała na wielu Festiwalach, u boku wielu znamienitych polskich artystów oraz jako solistka z zespołem Camerata Vistula, Polską Orkiestrą Radiową pod dyrekcją Łukasza Borowicza, Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia „Amadeus” pod dyrekcją A. Duczmal, z Orkiestrą Warszawskiej Opery Kameralnej i Orkiestrą Filharmonii Świętokrzyskiej. Koncertowała w krajach Europy Środkowej
i Wschodniej oraz w Wenezueli. Dokonała wielu prawykonań utworów B. Konowalskiego, Z. Bagińskiego, J. Derfla, J. Maksymiuka, P. Wróbla. Ma na swoim koncie szereg światowych premier fonograficznych. Jako pierwsza współcześnie wykonała i nagrała utwory polskiego kompozytora A. Stolpego – „Scena dramatyczna” na wiolonczelę i kwintet smyczkowy oraz „Fantazję” na wiolonczelę i orkiestrę symfoniczną, a także "Suitę" na wiolonczelę i fortepian oraz "Koncert wiolonczelowy" A. Kulikowskiego, „Serenady” M. Popławskiego, „Suity” W. Maliszewskiego na wiolonczelę i sekstet
smyczkowy i wiele innych. Z pianistą M.Dropkiem nagrała płytę „Les Larmes” z polskimi miniaturami wiolonczelowymi, a z zespołem Camerata Vistula płytę „Choralis Passeris”, na której znalazły się
polskie utwory na wiolonczelę i zespół smyczkowy. Ostatnio artystka dokonała rejstracji kompletu kaprysów na wiolonczelę solo A. Piattiego. Anna Wróbel jest doktorem habilitowanym sztuk muzycznych i od 2014 pełni funkcję adiunkta na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina, w filii w Białymstoku. Jest też
absolwentką muzykologii w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego i autorką pierwszej naukowej monografii polskiej wiolonczelistyki „Cudowny to instrument wiolonczella – historie
polskich wiolonczelistów XIX i XX w.”

Elena Zhukova

Pianistka i klawesynistka. Studiowała w Narodowej Akademii Muzycznej Ukrainy im. P. Czajkowskiego w Kijowie u prof. Svitlany Shabaltiny (klawesyn) oraz Valeriya Kozlova (fortepian). Uczestniczyła w kursach fortepianowych i klawesynowych u takich mistrzów jak: Frederic Aguessy, Mikhail Arkadiev, Philippe Bianconi, Berngard Billiter, Teresa Dusso, Philippe Entremont, Alexis Galperin, Martin Gester, Bernd Goetzke, Jay Gottlieb, Ketil Haugsand, Władysław Kłosiewicz, Robert Kulek, Schmuel Ashkenazi, Noel Lee, Diana Ligeti, Christopher Stambridge, Marek Toporowski, Elżbeta Stefańska, Michel Ulmann, Aline Zylberajch. Laureatka wielu nagród, m.in. The First Prize of International competition of young performers „ -century art” (Ukraine, Kiev, Vorzel, 2003), The First Prize and ХХІ Audience Prize of International competition “Three centuries of classical romance” (Saint-Petersburg, Rosja, 2008), The First Prize in “Section Solo”, The Absolute First Prize in Section “Bach Concerto for Harpsichord with an Orchestra” of Wanda Landowska Harpsichord Competition (Bari, Włochy, 2014), Absolute winner in the International Piano Competition (Serbia, 2016), 1st Prize in the International Tadini Competition (Lovere, 2016). Jako uznana pianistka występuje z repertuarem solowym, kameralnym oraz w koncertach symfonicznych w najsłynniejszych salach koncertowych Ukrainy i za granicą, m.in. w Argentynie, Francji, Holandii, Korei Południowej, Norwegii, Węgier, Wielkiej Brytanii i USA. Jako część projektu muzycznego TwoViolins reprezentowała Ukrainę na Zimowych Igrzyskach Olimpijskich w Phongchang/Seoul 2018 oraz na Młodzieżowych Igrzyskach Olimpijskich w Buenos Aires 2018. Brała
udział w festiwalu jazzowym ASUJAZZ w Asuncion w Paragwaju, 2018. Współpracuje jako akompaniatorka przy wystawieniach dzieł operowych (m.in. «Orfeo» Glucka, «The Bear» Waltona, «Rita» Donizettiego, «King Arthur», «Fairy Queen» i «Dioclesian» Purcella, «Don Giovanni» Mozarta etc.). Występuje też zespołami kameralnymi «Kiev-baroque-ensemble», «Offertorium», «Ars Amarilli»,
«Secundum artem», «Lege artis». Jako ekspert w dziedzinie muzyki dawnej współpracowała z rozgłośnią radiową Radio “Aristocrats”, gdzie wspólnie ze swoimi studentami i przyjaciółmi zrealizowała wiele projektów koncertowych, wykładów oraz z dziedziny visual arts.
Elena Zhukova wykłada w Narodowej Akademii Muzycznej Ukrainy im. P. Czajkowskiego w Kijowie (zespoły kameralne), uczy fortepianu i prowadzi zespoły kameralne w Lysenko Special Musical School, a także klasę klawesynu Kijowskim Instytucie Muzyki im. R. Gliera.
Źródło: Synagoga w Kazimierzu

Skomentuj


Pokaż stopkę