Wirtualny Kazimierski Festiwal Organowy 2020

  • Miejscowość: Kazimierz Dolny
  • Miejsce imprezy: kościół farny
  • Data rozpoczęcia: 2020-08-01
  • Data zakończenia: 2020-08-01
  • Godzina rozpoczęcia: 19:00:00
Wirtualny Kazimierski Festiwal Organowy - Matthias Bohlert – organy; Krzysztof Karpeta – wiolonczela

Organizator: Kazimierski Ośrodek Kultury, Promocji i Turystyki, UM Kazimierz Dolny; Parafia Rzymskokatolicka p. w. św. Jana Chrzciciela i św. Bartłomieja Apostoła w Kazimierzu Dolny; Towarzystwo Ochrony Dziedzictwa Kulturowego „Kazimierska Fara”
1 SIERPNIA | godz.19:00
MATTHIAS BÖHLERT | ORGANY
KRZYSZTOF KARPETA | WIOLONCZELA

PROGRAM KONCERTU

  • Samuel Scheidt (1587-1654) | Modus ludendi in pleno organo pedaliter à 6 voci | organy
  • Jan z Lublina (ok. 1500) | Altpolnische Tabulatursätze | organy
  • Johann Sebastian Bach (1685-1750) | Fantasie G-Dur BWV 572 | organy
  • Johann Pachelbel (1653-1706) | “Ein feste Burg ist unser Gott” | organy
  • Georg Michael Telemann (1748-1831) | Preludium chorałowe „Ein feste Burg ist unser Gott“ | organy                 
  • Matthias Böhlert (ur. 1956) | Fughette (Thema von Joh. Ernst Rembt) | „O Traurigkeit, o Herzeleid“ (Trio) | organy   
  •  Johann Sebastian Bach (1685-1750) | I Suita G-dur BWV 1007 | wiolonczela historyczna
  • Nicolaus Bruhns (1665-1697) | Preludium in e („Das grosse“) | organy
  • Jean Titelouze (1563-1633) | Amen | organy
  • Johann Sebastian Bach (1685-1750) | III Suita C-dur BWV 1009 | Preludium - Allemande - Courante - Sarabande - Bourrée – Gigue | wiolonczela historyczna

Matthias Böhlert  - urodził się w Zeitz w Sachsen-Anhalt w Niemczech. Uczył się gry na fortepianie i organach u Gunthera Zimmerlinga. Śpiewał w kościele w chórze oratoryjnym. Dodatkowo pracował jako honorowy organista w licznych kościołach i dawał recitale organowe. W latach 1978- 84  studiował w protestanckiej szkole muzyki kościelnej w Halle/Saale, znanej obecnie jako protestanckie liceum muzyki kościelnej. Jego nauczycielem gry na organach artystycznych był AlmuthReuter, który był organistą w Kościele św. Tomasza w Lipsku. Jego nauczycielami dyrygentury byli Helmuth Gleim (Halle) i Georg-Christof Biller (chórmistrz w Kościele św. Tomasza, Lipsk).
Podczas studiów pracował jako organista Stadtsingechor Halle (najstarszy niemiecki chór chłopięcy) oraz jako organista w Kościele Mariackim w Halle. Koncert dyplomowy wykonał w kościele św. Tomasza w Lipsku.
Od 1984 roku Matthias Böhlert jest muzykiem kościelnym w ewangelickim kościele św. Katarzyny w Salzwedel. W 2004 roku został mianowany dyrektorem muzycznym kościoła.
W 1990 roku wziął udział w międzynarodowej letniej akademii organistów w Haarlemie w Holandii, gdzie opiekunami byli: Ewald Kooiman, Daniel Roth i Montserrat Torrent. Wielokrotnie koncertował w Polsce, Austrii, Liechtensteinie, w Niemczech (katedry w Stendal, Magdeburgu i Schwerinie, oraz kościoły w Rostocku, Berlinie, Poczdamie, Halle/Saale, Frankfurcie nad Menem, Kilonii, Mühlhausen/Turyngii, Erfurt itp.)
Uprawia muzykę organową od baroku do XX wieku. W 2010 roku zagrał trzy koncerty organowe w kościele ewangelickim św. Pawła we Władywostoku (Rosja). Był także organistą 15. Dni Kultury Niemiec we Władywostoku. Koncertował w parafii katolickiej św. Michała w Tokio w 2011 r. W 2012 r. był organistą w serii koncertów „Bach @ Trinity 2012” na temat EKD rok „Reformacja i muzyka”.
W 2013 roku koncertował w Afryce Południowej i Namibii, a w 2014 roku w Buenos Aires. W 2015 roku koncertował na organach w USA (słynna w Waszyngtonie Bazylika Narodowego Sanktuarium Niepokalanej), Nowym Jorku (niemiecki kościół ewangelicko - luterański św. Pawła) i Kanadzie (Ottawa i Montreal - Christ Church Cathedral). W 2016 r. odbył tourne po Europie Wschodniej i Północnej z koncertami organowymi w katedrach w Kaliningradzie i Rydze, a także kościołach w Wilnie, Grodnie (jedyny kościół protestancki na Białorusi), Kijowie, Kadrinie (Estonia), i Helsinkach.
W 2017 koncertował min. w Warszawie, Sofii, Stambule, na Cyprze, w Izraelu, na Malcie i Islandii.
2018 r. to koncerty w katedrze w Rydze (koncert w 100 - lecie niepodległości Łotwy), Tallinie, w katedrze św. Katarzyny w Petersburgu, katedrze w Moskwie. Rok 2019 to koncerty we Wrocławiu, Oliwie, Kaliningradzie, Rydze, Sankt Petersburgu (Wielka Sala Filharmonii Petersburskiej).
Jako chórmistrz ewangelickiego kościoła św. Katarzyny w Salzwedel wykonał wielkie oratoria z epoki  baroku, klasycyzmu, romantyzmu  i współczesności. Towarzyszyli mu znani soliści i członkowie orkiestry Comic Opera Berlin. Chór śpiewa od 2 do 3 oratoriów każdego roku. Główne punkty tych koncertów to prezentacja rzadko wykonywanych utworów znanych kompozytorów, np. Mendelsohn Bartholdy's (oratoria St. Paul, Elias and Christus, Psalmy orkiestrowe itp.), a także J. S. Bach. Wraz z nowym Bach Society of Leipzig (którego M. Böhlert jest członkiem od dziesięcioleci), odbywają się koncerty kantatowe Bacha. Chór Salzwedel co roku bierze udział w 1–2 z tych koncertów. Podczas występów chór Salzwedel liczy od 80 do 100 śpiewaków. W 2009 roku chór mógł świętować 40-lecie swojego istnienia. Podczas koncertu rocznicowego w kościele św. Katarzyny - który obejmował „Glorię” Vivaldiego i „Stabat Mater” Dvoraka - śpiewało także wielu byłych członków chóru.
Matthias Böhlert jest dodatkowo odpowiedzialny za próby i występy chóru dziecięcego (2016: 50. rocznica), chóru kościelnego św. Katarzyny i ekumenicznego chóru młodzieżowego w Salzwedel. Jest także odpowiedzialny za coroczny cykl koncertów: „Salzwedel Church Music”. Chór młodzieżowy organizuje coroczną trasę koncertową. Występował już w różnych częściach Niemiec (Turyngia, Eichsfeld, Bawaria i północne Niemcy), i w wielu krajach europejskich (Holandia, Wielka Brytania, Austria, Polska, Czechy, Rosja, Francja, Włochy, Węgry, Hiszpania, Rumunia). Repertuar chóru składa się z barokowych kantat, ewangelii, mszy ewangelicznych i oratoriów. Szczególnie ważnym wydarzeniem był udział w 29. Międzynarodowym Dniu Hanzy w Nowogrodzie (Rosja), w 2009 roku z Rockowym Oratorium „Daniel” Thomasa Gabriela. Również w tym roku chór odbył podróż do Słowenii (Lublana), i Chorwacji (Zagrzeb). W 2017 roku celem były Ateny.
Twórczość kompozytorska Böhlerta obejmuje utwory na organy i fortepian, głos solo i chór, literaturę do użytku na nabożeństwach i koncertach. Tutaj świadomie opiera swoje prace o tradycyjne style i formy. Wirtuoz fortepianu Maxim Zhaivoronok z Petersburga pracuje od ponad 10 lat przy publicznym wykonaniu dzieł fortepianowych Böhlerta.
W swoich „Brüssower Kyrie”, „Rozmowie z rabinem”, „Irlandzkich pieśniach błogosławieństw” (wydanych przez Strube, Monachium), i wielu innych kompozycjach pokazuje indywidualne przeżycia, wrażenia, w których staje się jasna jego przekonująca postawa chrześcijańska.

Krzysztof Karpeta - urodzony w Katowicach w rodzinie o muzycznych tradycjach. Jest absolwentem PSM I i II st. im. Fryderyka Chopina w Opolu w klasie mgr Anny Hryniów-Kościów oraz prof. Stanisława Firleja. W 2011 roku ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Łodzi w klasie prof. Stanisława Firleja. W latach 2009 - 2012 kształcił się również w Hochschule für Musik und Darstellende Kunst w Mannheim pod okiem prof. Michaela Flaksmana oraz prof. Jeleny Očić. Duży wpływ na jego artystyczny rozwój miał również prof. Roberto Trainini.
Ogromną pasją Krzysztofa Karpety jest muzyka kameralna. Jest założycielem i członkiem zespołu Polish Cello Quartet - jedynego w Polsce kwartetu wiolonczelowego zajmującego się wykonywaniem utworów napisanych oryginalnie na ten skład. Zespół współpracuje z wybitnymi muzykami oraz kompozytorami z kraju i zagranicy. W 2008 roku wraz z polskim pianistą, Michałem Rotem, założył zespół Reger Duo. W 2018 roku ukazała płyta z utworami Victorii Yagling. Nagranie dokonane przez Reger Duo stanowi światową premierę tych kompozycji. Zarówno Polish Cello Quartet jak i Reger Duo w ostatnich latach bardzo prężnie działają na terenie kraju oraz za granicą, rozpowszechniając mało znane dzieła kameralne różnych kompozytorów.
Krzysztof Karpeta jest także koncertmistrzem grupy wiolonczel Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku. Jako solista występował z takimi orkiestrami jak: Capella Cracoviensis, Wrocławska Orkiestra Kameralna Leopoldinum, Polska Filharmonia Bałtycka, Filharmonia Kaliska, Filharmonia Częstochowska, Filharmonia Podkarpacka w Rzeszowie, Filharmonia w Szczecinie, Filharmonia Łódzka, Filharmonia Dolnośląska, Universitaet Orchester Mannheim.
Jako kameralista współpracował m.in. z Bartłomiejem Niziołem, Giovannim Sollimą, Arto Norasem, Matsem Lidströmem, Agatą Szymczewską, José Gallardo, Vladimirem Mendelssohnem, Victorem Chestopalem, Robertem Kowalskim, Leszkiem Możdżerem. W roli kameralisty występował w wielu znaczących salach koncertowych, takich jak: Filharmonia Narodowa w Warszawie, Narodowe Forum Muzyki we Wrocławiu, NOSPR w Katowicach, Concertgebouw w Amsterdamie.
Regularnie bierze udział w licznych festiwalach np.: „Wratislavia Cantans”, „Heidelberger Kammermusik Festival”, “MurciArt Festival”, „Jazztopad”, „Kammermusik Festival Schiermonnikoog”. Brał udział w nagraniach dla CD Accord, DUX, Musicon oraz Chandos.
Jako pedagog i kameralista regularnie zapraszany jest do prowadzenia licznych kursów mistrzowskich m.in. w Polsce, Hiszpanii, Holandii i Grecji.
Krzysztof Karpeta rozwija swój talent również na płaszczyźnie muzyki dawnej. Od 2007 roku zgłębia tajniki gry na violi da gamba oraz violone. Wspólnie z żoną tworzy duet gambowy Fernabucco, który w 2012 roku zdobył II nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Muzyki Dawnej w Żorach. Współpracując z takimi muzykami jak Mark Caudle, Petr Wagner, Brent Wissick, Rolf Lislevand, Marco Beasley występował na wielu festiwalach m.in.: „Settembre in Musica” we Włoszech, „Forum Musicum”, „Wratislavia Cantans”, „Międzynarodowy Festiwal Bachowski” w Świdnicy, “Międzynarodowy Festiwal Ludwiga van Beethovena” w Krakowie. Na scenie jako gambista występuje ze znakomitymi polskimi zespołami muzyki dawnej jak Arte dei Suonatori, Wrocław Baroque Ensemble, Orkiestra Historyczna {oh!} oraz Wrocławska Orkiestra Barokowa. Od 2018 roku artysta zajmuje się również wykonawstwem muzyki okresu romantyzmu na oryginalnych instrumentach z epoki.
W 2019 roku dwie płyty z udziałem artysty otrzymały nagrodę Fryderyk, w kategoriach: Album Roku, Muzyka Dawna (Wrocław Baroque Ensemble) oraz Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej (Kwartet Śląski/Polish Cello Quartet).
Od 2014 roku wspólnie z zespołem Polish Cello Quartet co roku organizuje Międzynarodową Akademię Wiolonczelową w Nysie. Akademia Wiolonczelowa skupia wokół siebie wybitnych profesorów z całego świata oraz liczne grono młodych kursantów-wiolonczelistów, aktywnie promując przy tym twórczość kameralną napisaną na zespoły wiolonczelowe.
W 2014 roku otrzymał wyróżnienie za wybitne osiągnięcia w dziedzinie sztuki przyznawane przez Kapitułę Stypendium im. Jerzego Grotowskiego, działającą w ramach Wrocławskiego Programu Stypendialnego. Krzysztof Karpeta w 2017 roku uzyskał tytuł doktora sztuki. Artysta jest wykładowcą wrocławskiej Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego, gdzie prowadzi klasę wiolonczeli oraz kameralistyki. Od 2019 roku współpracuje również z Akademią Muzyczną im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi, prowadząc zajęcia improwizacji dla wiolonczelistów.

Skomentuj

Mapa

Zabytki

kościół farny


Pokaż stopkę